mschevelle

0o

En liten fundering.....

>> torsdag 18 februari 2010

Kanske inte direkt rådlös eller hjälplös utan mer åt att känna sig lite utlämnad, kanske en aning maktlös tror jag många män känner sig när en av deras käraste ägodelar ska genomgå sin årliga besiktning, dvs de har blivit kallade till bilprovningen.

Idag när jag var in på bilbesiktningen med vår Volvo så slogs det mig att det finns olika typer av män när det gäller deras förhållande till deras bilar och den årliga bilprovningen.Det första som jag reflekterade att det finns en typ av män som troligen anser sig vara världsbäst på bilkörning och helt klart bilar också för den delen. De skulle aldrig drömma om att missköta sin fina bil utan de vårdar sin bil bättre än sina barn, de är också fullständigt övertygade om att bilen är i topptrim eftersom de har gått igenom varje detalj själv, oftast också efter att den har vart in på sin årliga service, så de kan checka av att verkstan verkligen utfört sitt jobb ordentligt. Oftast står de nog där med med kaffekoppen i ena handen, en aning oroliga är de fast de försöker inte visa det utan de försöker har ett lugnt yttre, medans de liksom vankar farm och tillbaka lite diskret och små sneglar mot besiktningsmannen som går igenom deras kära bil.
Och skulle denna uppehålla sig en aning sekund längre på något ställe så stelnar mannen till man ser hur det börjar jobba i deras huvuden ”VAD HADE HAN MISSAT” De går igenom hela bilen i huvudet, punkt för punkt samtidigt som pulsen ökar drastisk. Man kan nästan skymta paniken i dem……..
Sen finns tydligen män som skickar sina tjejer för att de är lite oroliga på om bilen ska gå igenom och de tror att besiktningsmannen… (ja det är faktiskt oftast män, jag har då aldrig faktiskt mött en kvinnlig besiknings”man”).
Till saken i alla fall så tror dessa män att kanske det är smidigare om en kvinna kommer med bilen så kanske besiktningsmannen inte ser eller anmärker på alla fel.
Nu menar jag inte som det brukar skämtas om att tjejerna ska klä sig i kortkort och utmanande klädsel utan männen tror eller rättare sagt försöker inbilla sig att bilprovningen har mer överseende om bilens brister ifall bilen körs av en kvinna????????

Men hallå……. vad tror ni män om andra män??
Ska tjejerna flirta till sig ett rent papper, liksom *blink,blink* och så är det klart eller kanske snacka igenom bilen eller ska kanske de ska bländas av kvinnans skönhet/sexighet att de missar de eventuella fel????

Jag bara undra…….. det kan tyckas att dessa män verkligen dumförklarar andra män, eller är det så att besiktningsmän anses vara mer korkade än andra eller kanske lätt smörade …….????

Och det finns säkert de män som nog skulle föreslå kortkort eller något annat sexigt i ett försök att få igenom sin rosthög, tror ni inte det?

Rätta mig gärna om jag har fel i mitt resonemang, men visst finns dessa män?  Jag har inga direkta belägg för mina teorier utan det är ju mest antaganden.

Känner ni igen er kanske?
Ja och vad tillhör Jussi för någon typ? Kan man ju fråga sig då efter idag....
Ja, han tycker att eftersom jag är den som kör Volvon 90% av tiden så är det väl inte mer än riktigt att jag också besiktar den, det är ju liksom ”min” bil. Och jag kan ju egentligen inte protestera heller för det ligger ju något i det resonemanget. Alltså ytterligare en typ av man.
Hur som helst, Volvon gick igenom utan anmärkningar eller fel.

29 kommentarer:

suss 18 februari 2010 kl. 12:18  

Hej!

Maken ska besikta vår bil i eftermiddag och du må tro han är nervös ;-).
Kanske jag skulle följa med och fladdra med ögonfransarna :-).

Apropå mäns åsikter att vi kvinns ibland kan flirta till oss fördelar,genom sig själv känner man andra...

Suss/Fuschia

Ms Chevelle 18 februari 2010 kl. 12:50  

Suss/Fuschia - Hoppas det går bra med bilen! Ska hålla tummarna.

Så kanske det är de liksom "dömmer andra efter sig själv" :) Ligger kanske lite i det.

Agath 18 februari 2010 kl. 14:02  

Ms Chevelle!
Visserligen hör jag min sambon
han säger typiskt det är en kärring som kör.

Så det finns ju män sonm diskuterar så...
Men din jussi resonerade rätt tyuýcker jag eftersom du kör volvon mestadels av tiden.

Det var väl skönt att bilen gick igenom.Det är säkert många mäns fasa just besiktiningen.
Tur jag inget körkort har,min sambo tycker jag ska ta körkort,men ha honom muttrande jämte mig skulle göra mej hypernervös så jag sa nej tack,det räcker med att du kör.
Kramar.

Ms Chevelle 18 februari 2010 kl. 15:49  

Agath - Haha... säger han så, då är det väl ännu värre för honom när män kör som kärringar då *s*

Fast statistiskt så kör ju faktiskt kvinnor bättre än män har jag hört! :)

Absolut alltid kanon skönt när bilen går igenom, känns så onödigt om man missat något litet och det blir ombesiktning.

Och det låter som din man är en sån som kör även om han sitter brevid, såna brukar det vara lugnast att låta dem köra själva! :)
Kram

skruttan 18 februari 2010 kl. 17:11  

hahaa.. Håller med Jussi..
Du har en klok sambo du Anna..

Ms Chevelle 18 februari 2010 kl. 17:53  

Skuttan - Klart jag har, hade du väntat dig något annat?
Han är en väldigt bra och klok man! :)
I love him <3

skruttan 18 februari 2010 kl. 17:57  

Jooo jag vet gumman.. skruttan= Ingela..
*fnissar*

ika,  18 februari 2010 kl. 18:01  

Jag tror killar inte dumförklarar andra killar utan att dom bara vet att dom själv skulle bli distraherade om dom såg en tjej i kortkort... dumma ballar alltså. så jävla simpla haha

Agath 18 februari 2010 kl. 18:05  

Ms Chevelle!
Jodå han sägwer så om män ockspå att de är kärringar när han tycker de kör dumt som
tex inte blinkar när de svänger tramar på bromsen när det inte behövs ja det finns
så mycket jag bluir så irriterad på hon ibland att allt kärringar gör är fel och allt karlar gör är rätt om de inte beter sig som kärringar.
Haha hittar du ut i virret,förstod du hur jag menar?
kramis.

Ms Chevelle 18 februari 2010 kl. 20:23  

Ingela - jo jag vet att du vet :) och jag vet att du är skruttan oxå *ler*

Ms Chevelle 18 februari 2010 kl. 20:45  

Ika - Hahah... det säger du....
Du menar att de killar som skickar sina tjejer i kortkort, kan själva inte sköta sitt arbete om det kommer en tjej till dom i kortkort :)

Ms Chevelle 18 februari 2010 kl. 20:51  

Agath - Japp jag hänger med, har vart med om såna som är som din man, man vet inte om man ska skratta åt deras kommentarer eller gråta *ler*
kram

Flisa 18 februari 2010 kl. 21:07  

Men teorin om det skulle ju inte stämma egentligen då,
Om man kom in som en riktig sexbomb, kort kort o urringat med hela köret, o besiktigar bilen, då BORDE man få en jäkla massa 2or, just för att dom VILL att vi ska komma tillbaka...eller....ehhhhhhhh

Jocke var in o bes. Fronteran för ett tag sen här,(obs inte i kortkort då!) en st 2a,
sen har han inte orkat bry sig, för det är dom här j***a avgasreningarna som förföljer oss!!!!! Undra om det hjälpt att jag åkt in? Tror inte det. *S*
kram

Ms Chevelle 18 februari 2010 kl. 21:24  

Flisan - Hahah... varför inte Jocke i kortkort ;)
Det hade vart en syn och bilen hade nog garanterat gått igenom....hahah.....
Annars får du väl prova...

Men för övrigt så ligger det något i din teori där!
Kram

Flisa,  18 februari 2010 kl. 21:39  

HAHAHA... jocke i kort kort *ASG* jo tjena!! Då hade dom väl iofs kanske släppt igenom bilen just för att bli av med han!! Tror vi ska ta o testa det konceptet istället hädanefter!!

Visst är vi duktiga i garaget, eller det är inte jag som håller på, det är Jocke. jag gör som du, ligger i soffan med laptopen i knät, hela dagarna! Går fortfarande sjukskriven här!
Det enda jag gör på dan, är att ta hand om hästarna, om jag inte har alltför ont i kroppen då. *suck*
Kram

Agath 18 februari 2010 kl. 21:52  

Ms Chevelle!
Vi har inte så många grader ungerfär-5 grader nu i kväll.
Ja det får vi hoppas på att den kommer snart,det blir kallt att åka till blåkulla
annars,fy attan man bli förkyld för mindre...

Ja ett par gånger har långeman varit nere och smakat på bokstäverna men tur man inte behöver trycka som man gjorde på de gamla maskinerna
Ja tack vi får hoppas det läker snabbt jag kände du blåste.*ler*
Kramar.

Ms Chevelle 18 februari 2010 kl. 22:02  

Flisan - Ja ni måste absolut testa *asg*

Visste inte att du var sjukskriven, inte något allvarligt hoppas jag!
Skönt att softa oxå,men inte att vara dålig!
Krya på dig!
kram

Ms Chevelle 18 februari 2010 kl. 22:05  

Agath - Det blir långkalsonger på till blåkulla om det fortsätter så här skulle jag tro. *brrr*

Vi får hoppas att det hjälper med långeman annars får du lära upp vänsterhanden.
Kram

Flisa,  18 februari 2010 kl. 22:07  

Tack! jag gör mitt bästa av att göra minsta lilla o se om värken försvinner. kiropraktorn min ville att dom ska ta in på på en magnetröntgen, ja, vi får väl se på de. (Har haft ont i nacke axlar huvud o typ hela kroppen nu ett bra tag!därför är jag hemma!)Men det verkar inte bli mkt bättre med vila heller så... bara att bråka vidare med läkarna! :-S
kram

Ms Chevelle 18 februari 2010 kl. 22:19  

Flisan - Nacke och axlar är inte att leka med så du får ta det lungt och bli bra innan du gör något och ge dig inte, du har rätt att få hjälp!
Kram

flisa,  18 februari 2010 kl. 22:39  

Jo, tänkte på det, hon som köpte lillhästen av mig i Uppsala, har en härlig blogg sida, helt klart värd att läsa!! Mkt tankar o funderingar, o goa skratt!!
http://www.levlivetleende.nu/
Kram o go´natt, wherever you are ;-)

Agath 18 februari 2010 kl. 23:12  

Ms Cevelle!
Nej det blir ju inget vidare om vi ska behöva
ha långkallsingar på oss när vi åker till
blåkulla....Men förhoppningsvis ska det
väl hinna bli lite värme tills dess.

Kramar.

Ms Chevelle 19 februari 2010 kl. 07:45  

Flisan - Tack för adressen, ska kika in och läsa lite! :)
Kram kram

Ms Chevelle 19 februari 2010 kl. 07:46  

Agath - Långkallingar är nog inte helt fel, även om våren kommit så kan de nog värma gott på hemvägen, kan bli riktigt ruggigt framåt småtimmarna! ;)
Men helt klart vi hoppas på värme tills dess, har inte så mycket koll om vi har tidig påsk i år eller sen???

Kram

Agath 19 februari 2010 kl. 12:43  

Ms Chevelle!
Det är Kojiki som ordnat med det,men jag har inte alltid bilder särskilt i början så ibland är det bara rubriken som syns.

Jodå jag har nog sovit fast när jag vaknat har jag tänkt fingret och tittat men den har hållit sig lugn.
Ja vi har också fått mera snö,igår kom det så där småskit inga riktiga flingor sas.
Ja idag är det Fredag och idag får du hem och koppla av till måndagen inte sant.Idfag blir det fredagsmys*ler*
Jag önskar dej en trevlig Fredag.
Kramar.

PS:Skärtorsdagen är redan den 1 April,så den kommer tidigt i år,men först ska vi har vårdagjämning som är den 20 Mars.DS:

suss 19 februari 2010 kl. 13:36  

Besiktningen gick prickfritt trots att Maken besiktade ;-). Förutom en tillsägelse att plocka bort några lampor i fram. Maken gillar att "pimpa" bilen.Fördelen med det är att den är lätt hitta på en överfull parkering.

Trevlig helg!

Kram / Suss

Ms Chevelle 19 februari 2010 kl. 15:50  

Agath - Ah det är vår kära Kojik som har ett finger med i spelet, ante mig nästan :)

Skönt att fingret har skött sig och att det går åt rätt håll!

Vårdagjämning är det härligt ord,jag längtar riktigt!
Kram

Ms Chevelle 19 februari 2010 kl. 15:51  

Suss - Perfekt och inte hade han kortkort kan jag tänka mig *ler*

Ah du har oxå en sån hemma, det har jag oxå som gillar att greja med bilar.
Kram

Agath 19 februari 2010 kl. 18:33  

Ms Chevelle!
Uschanamej att vara på taket och skotta
hade han lina om sig så han inte trilla
det är ju så lätt annars.Ja jag tycker
med att det kan vara nog.
Så du gillar tackos,vad har du i dem
Jagf har bara gjort det en gång,trots att
köttfärsåsen var god och ostsåsen också,
men det var väl en rätt jag inte kumde ta
till mej.
Ja i kväll är det Let´s Dance.Så jag kommer att vara spikad de timmarna.
Kramar.

Skicka en kommentar

  © Blogger template Webnolia by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP