mschevelle

0o

Man kanske skulle bli växellådsbyggare

>> lördag 21 augusti 2010

Idag så har Jussi fixat och grejat för att få ur växellådan och jag kom ner lagom tills det var dags att plocka ur den, vilket var nog till lite god hjälp för det är ju ingen liten och lätt grej att få ur en bil.














Lite smetigt och kladdigt måste jag nog erkänna att det var, olja men väldigt fin och klar olja rann ur den så det var ju lite positivt. Medans Jussi började plocka isär lådan så gjorde jag ren tråget och silen, man gör ju det lilla man kan. för man är ju inte direkt något proffs. Här på bilden ser det ut som Jussi inte vill se eländigt men så illa var det faktiskt inte.











Bit för bit plockades isär och så här med facit i hand så måste jag nog säga att man behöver inte vara raketforskare för att sätta ihop en växellåda för så avancerat var det inte.

Lite slitage kunde man se på banden, men inte så pass mycket så att det skulle bli såna spån så att det skulle bli såna flagor som Jussi hittade i oljetråget.





När han kom in på lamellerna så kunde han snabbt konstatera att där var inte heller något som var fel, utan vi fortsatte att ta isär hela lådan bland all smetig olja. Det såg riktigt fint ut och inte ett enda fel. Jussi muttrade och gav sig in på resten och på backens lameller eftersom det var något som inte riktigt var som det skulle och man känner att det luktar illa om oljan så något var inte riktigt som det skulle.





Och det var där på backens lameller som man kunde hitta felet och var flagorna som låg i oljetråget kom ifrån, på varje var det stora flagor borta. Vilket tydligen är ovanligt för det brukar inte vara där som det brukar bli fel, men tydligen denna gång, med andra ord så är det möjligt att fixa utan några större eller JÄTTE dyra kostnader och efter att pratat med sin support dvs Nicklas Molvik som är väldigt händig på växellådor så ska det troligtvis kunna gå och få ihop den till nästa helg.

Det som förvånade mig var som för första gången sett en växellåda innefrån var att det var inte så super avancerat utan faktiskt ganska simpelt ihopsatt och jag tror till och med att jag nästan skulle kunna sätta ihop den igen.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

  © Blogger template Webnolia by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP