mschevelle

0o

SUCK gillar inte Borlänge just nu

>> söndag 25 juli 2010

Sitter nog många lessa förare i sina bussar, husvagnar och tält och tycker denna helg känns ganska onödig, mycket väntan, dåligt fäste och så nu ett jäkla ösregn.
Nästan så det kändes som man kunde ha strykit denna helg helt för det var inte mycket att hurra för.
Borde kanske inte övertalat Jussi att ta Camaron hit utan att han skulle ha gjort som han tänkt att ta raggarbilen, dvs gammel Chevellen för den hade nog gjort sig lite bättre på banan..... kanske..... men min tanke och säkert även Jussis var att det var lite övning och träning med bilen, vilket inte kan skada... men nu med facit i hand så var första idén inte så dum, men det är ju lätt att vara efter klok!

Avvaktar nu på att regnet ska lätta lite, förhoppningsvis så man kan lasta utan att bli helt dränkt, men det ser inte så lovande ut just nu så det slutar väl med att vi får bita i det sura äpplet.

Bara att bita ihop och se fram emot nästa racehelg! Troligern kommer inte världen gå under för det här, inte denna gång heller.

Read more...

Slutåkt

>> lördag 24 juli 2010

Det är slutåkt för idag, Jussi ger upp efter andra repan, det är noll fäste och det ser nästan ut som bilen står still och bara ryker när han tar sig ner för banan... det spinner hela vägen....
Nu håller han på med hemsnickeri och ska försöka med någon hemvariant för att testa imorn, han tror iaf att det inte kommer gå sämre om bilen laddar mindre... vi får se om han får till det.
Det är inte bara vi som har problem med bäste även Tommy som alltid kör så jämt och bra har problem och har meckat med bakvagnen för att se om han får ner den i backen.... egentligen har nog de flesta problem med fästet!
Nåja jag tror inte det kan bli sämre till imorn iaf.... men man vet ju inte...

Read more...

En Söderhamnsrepa i repris

Den sista repan i Söderhamn för två helger sen var ju en 200 m lång värmare och exakt det blev det denna gång, 200 meter ut på 402 m banan så spann bilen och la ett rökmoln över hela området.
Bakvagns inställningarn som gjordes i Söderhamn, var nog inte riktigt vad bilen behövde utan Jussi ska försöka justera om det till nästa repa.
Den stackars fyrhjulingen fick kämpa bra på återliningen, då den är så hiskeligt lång, ca 2½ km.
Med andra ord så var den sladdande finnen ute på race igen!

Read more...

sent om sido

Eller ska man säga väldigt tidigt, för oss så kändes det sent när vi äntligen anlände in i depån och kunde parkera bussen för denna helg, klockan var tre i morse och eftersom vi valt att inte lasta av allt för att få ur bilen och sedan hade behövt lasta den i går igen för att få in ekipaget i depån så fick vi kliva upp ca 3 timmar senare dvs halv sju och lasta av bilen och nu är Jussi på besiktningen.

Det var en kylig kväll igår och det känns i halsen att man blev lite kall, hoppas det inte blir något värre utan att solen som lyser på oss idag ska skrämma iväg eventuella virusliknande saker....

De var väldigt hårda i går på förare och bilar, flera som fick nerslag på olika saker, vilket inte är helt fel för det är ju för deras egen säkerhet, får se om de upptäcker något hos Jussi, jag tror inte det..... han checkade av kläderna i går ännu en gång och det såg bra ut... men man ska inte ropa hej, det är ju lätt att missa något bland alla paragrafer!

Read more...

Let`s have some fun

>> torsdag 22 juli 2010

Laddad och klara inför en ny race helg!
Med andra ord för detta år så blir det en test and tune helg för oss, kanske vi kan fixa och få till lite justeringar så det kanske går lite snabbare.
Egentligen har vi inte så jätte stora förhoppningar inför helgen men det är ändå en erfarenhet och det är ju alltid bra att testa och se vad man kan korrigera för att det eventuellt ska bli bättre, med andra ord övning ger färdighet. Något man lärt sig inom denna sport "Att Rom byggdes inte på en dag! utan det krävdes lite mer för att man ska komma någonstans så måste man nöta och nöta, testa och testa. Det är sällan man får något serverat utan i regel är det tvärtom..... det är en ständig fight i motgång så det gäller att inte ge upp utan bara försöka och försöka igen tills man hittar det där utlitmata....
Det krävs inte bara bra grejer i bilarna utan det behövs oxå massor av erfarenhet och otroligt mycket tid bakom ratten, det är sällan man får något serverat utan det är bara att bita ihop och kämpa på och förr heller senare så kanske man får till det..... man hoppas alltid på att det blir mer förr än senare, fast oftast blir det "senare" tyvärr. Det här är ingen sport som man direkt åker på en räkmacka utan det oftast betyder massor av jobb, tid, pengar och ett otroligt TÅLAMOD.... men det absolut viktigaste i det hela är att man får aldrig glömma bort varför man håller på och det är för att man tycker att det är roligt och att det det ger den där lilla extra kicken som gör att man fortsätter att kämpa och traggla på när man ständigt möter dessa motgångar för det kommer..... kanske inte idag, kanske inte imorgon och inte ens nästa år men förr eller senare så är jag övertygad om att man når dit man vill komma om man verkligen tycker det är kul och inte ger upp och hela tiden kommer ihåg att man ska ha roligt på vägen och se eländet som en morot, dvs att man ska ta det som utmaning och och hela tiden ha kul!
Övning ger färdighet och man kan aldrig nå någonstans om man inte kämpar och har kul på vägen.
Så nu åker vi till Borlänge och ska ha jäkligt kul och vem vet vad som händer!

Read more...

Det är varmt

>> lördag 10 juli 2010

Och inga tävlingar på schemat i helgen så det är softa som gäller just nu, egentligen är det så att man laddar batterierna inför kommande tävlingar, under denna sommar så är det egentligen bara 4 helger som det inte är några race på G, så lite "fritid" behövs.
Fast ändå kunde inte Jussi riktigt hålla sig ifrån garaget utan var där nere och grejade, han mätte lite på fjädrarna och och stötdämpare för att spekulera lite hur han ska göra för att han eventuellt ska få lite bättre fäste och nu är det Borlänge som står för dörren den 23-25 juli en bana på 402 m som vi vet kommer vara sämre fäste på då det fortfarande är ett aktivt flygfält och de kan inte klistra banan som det skulle behövas.
Egentligen vet jag inte riktigt vad han kom underfund med men han går och vankar lite, lik Baltazhar som funderar, och funderar...... så vi får de vad han tänkt ut.... troligen kommer det bli något typ av korrigeringar... men vem vet!

För övrigt så är det ju ett perfekt härligt väder och det har redan visat sig här uppe att race sommaren redan är bättre än det vart, men man ska inte ropa hej förrän man är över ån, vi lever i norden och det är ju sällan det är kanon somrar men man kan ju alltid hoppas.

Tyvärr har jag väldigt få bilder att visa från racen nu när vi är bara två som försöker få ihop det med hjälp av andra racers och deras team medlemmar så finns det väldigt lite tillfällen att få bilder, man har fullt sjå att få bilen på banan.
Men super tack måste jag ännu en gång säga till alla goda, fina vänner som ställer upp och ger en hjälpande hand när man behöver det utan er hjälp skulle det vara otroligt svårt att vi skulle kunna köra!

Read more...

Slutkört och slutkörd

>> söndag 4 juli 2010

I dubbel bemärkelse är det slut för vår del, man känner sig bra mör i kroppen nu efter helgen, vi har lastat allt och väntar nu på att semifinalisterna och finalen ska gå av stapeln efter regnet som dränkte oss.

I Jussis andra vända så funkade den inte nya inställningen, tror det var något med bakvagnen eller något liknande så blev det ÄNNU slirigare och speakern sa när Jussi drog i väg. "Jussi, du behöver inte värma två gånger", för däcken bara spann och det rykte hela vägen ner för banan, och har man en 60-fot på 2,22 s så förstår man hur dåligt det gick men killen som körde efter Jussi var väldigt tacksam över allt gummi som Jussi lagt på banan.

I Gatbil A är det fyra bilar kvar och en av dem är Jessie, de var startklara precis när regnet kom och nu så är det bara väntan som gäller.

Även MetanolNova och Tommy är kvar av de fyra bilar som är kvar i Gatbil B, så det är lite spännande och dessa två ska möta varandra.

Read more...

Eliminering

Första rundan är körd och Jussi är vidare, inte för prestationen ska man nog poängtera utan för att hans motståndare hade kört sönder och inte kom till start. Jussi hade tänkit testa någon ny inställning under repan, men redan i värmaren så ställde sig bilen nästan sig på tvären så han tog det lungt för fästet var som vanligt ingenting alls, det är så att bakdäcken blir inte ens klibbiga!
Nästa rundan ska vi möta Björn Lagerberg som kört väldigt fort, så troligen men man vet aldrig så blir det bara körning en gång till för oss. Jessie har ännu inte vart ut sin första runda. Men vi håller tummarna!

Read more...

Kvalrepan idag körd

Den slirande/sladdande finnen var ute igen och lekte bambi på halis, det blev en liknande repa som igår, med andra ord inte mycket fäste alls.
Nu avvaktar vi på att stegarna ska komma upp och så blir det eliminering, troligtvis så blir det bara en runda för oss, men man vet ju aldrig, kanske det kan klaffa eller så blir det som vanligt!
Värmen stiger och det är redan riktigt varmt ute, skuggan känns väldigt trevlig.

Read more...

Söndag i Söderhamn

Det blev totalt 6 st kvalrepor i går, för alla som ville köra men vi körde bara 4 st, första vi avstod från berodde på att den kom lite för snart på repan innan, så det kändes att bilen behövde kallna och förberedas i lugn och ro. Den andra var den sista för kvällen, vilket många avstod från då var det nog att alla förare var ganska trötta efter den varma dagen och i Jussis fall så kände han att med det dåliga fästet som var så var det ingen idé egentligen att köra i den värmen som var, då det fortfarande var över 32 grader i skuggan och har man suttit i bilen 2 gånger fullt på pälsad med förarutstyrseln i den värmen under 2 saneringar så tar det på.


Den sista kvalrepan var just en sån, precis när vi gick in i värmaren och vi hann värma då starten missade att bilarna innan nästan körde in i varandra på mållinjen så blev det ett långt break och när vi efter en stund skulle putta tillbaka bilen in i vattnet så hade framdäcken fastnat i den mjuka, upphettade asfalten vilket inte gjorde att det blev något bättre fäste med flera cm asfalt på framdäcken. Där blev sluttiden 6,45s men kontanta avsläpp.

Sista repan ut gick Jessie ut, som haft oturen med batterierna som inte fungerade och hon fick byta och så hade det gått en säkring till vattenpumpen, vilket upptäcktes då hon skulle starta på plattan, så för Jessie blev det endast 3 repor under dagen, men helt ok repor, och i sista förbättrade hon sin tid till 5,90s mot tidigare 5,95s.

Nu ser vi fram emot dagen, vi får se hur vädret blir om det blir lika hett idag för då funderade klubben på att flytta starten en bit upp på banan för att komma ifrån den dåliga asfalten. Men det är beräknat en kvalrepa nu direkt efter förarmötet kl 8.30 och så ska elimineringarn starta vid 11.

Det är redan 25 grader varmt trots att det ligger ett tunt lager moln över Söderhamn, vi får se vad denna dag har att erbjuda.

Read more...

Då var vi igång igen

>> lördag 3 juli 2010

Efter det långa stoppet så är vi igång igen, denna gång så tog vi ner däcktrycket till 6 psi, för att se om det blev bättre fäste, men ändå slirade det något, vilket kan bero på den vattendränkta och sen nyklistrade banan.
Fast det blev ju bättre tid en reaktion på 0,75s, en 60-fot på 1,47s en sluthastighet på 211,39 km/ och sluttiden blev 5,81s., det kanske blir en kvalrepa till under dagen. Och då återkommer jag med hur det går.

Read more...

potthål i asfalten

Första gången jag är med på ett race och det är FÖR varmt, asfalten smälter och det slits upp bitar, närmare 50 grader i asfalten, inte så konstigt eftersom det är 32 grader varmt i skuggan och det är tur det fläktar lite för annars hade nog det vart olidligt!
Så nu är det stiltje för de brandkåren vattnar banan för att kyla ner det innan vi kan kan köra igen, de ska försöka fixa till potthålen och lägga på nytt klister så vi kan köra.
Funkar inte det så kommer de försöka flytta starten till imorn, då dert är utlovat nästan lika varmt..

Ismaskinen jobbar för fullt inne i bussen, men eftersom värmen är så tuff så hinner de första bitarna smälta innan den sista laddningen släpper.....

Men men, jag klagar inte för jag gillar värme det är ju sommar!.

Read more...

31 grader i skuggan

Och två kvalrepor är körda, men Jussi får inget fäste alls med bilen, efter ca 60 m så släpper det totalt och han får släppa på gasen,trots att vi nu testat två olika däcktryck så var det ingen skillnad alls.
För Jessie har det blivit en kvalrepa och hon fick den fjärde bästa kvaltiden, så jag tror hon är ganska nöjd med första försöket!

För övrigt matas det på för fullt och vi tror vi avstår nästa kvarepa för bilen hinner knapp kallna emellan. Och efter att ha stått i upplineningen i en halvtimme i solen innan körningen så känns det som det skulle behövas.

Read more...

God morgon Söderhamn

Kikar in med en första rapport i från Söderhamn, en riktigt solig och varm morgon här uppe. Jätte härligt väder och det lovar gott inför dagens kval, vilket vi ser fram emot.
Vi rullade upp i går eftermiddag och möttes av Söderhamns SMKs arrangemang och deltävling i MSDR cupen, och allt flöt så där jätte fint. Klubben var som små myror lite här och där och styrde upp det hela medans teamen körde in i depån med stor entusiasm.
De har ordnat det kanon bra här uppe med rejäla matmöjligheter i olika de slag, till och med öltält med trubadur, det ni var inte illa. Kanon start för klubben och de påminner mig lite om Värmlands arrangemang förra året då man anlände till Råda, Hagfors där det också var så där trevligt, engagerat och super fint väder också.
Vi ser fram emot denna dag!

Read more...

  © Blogger template Webnolia by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP